Framtidens elbiler fra Hyundai og KIA skal bygges på en egenutviklet plattform for elbiler. Denne vil kunne gi rekkevidde på over 500 km.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Satser på elbiler
KIA og Hyundai har vist frem sin helt nye dedikerte elbilplattform ‘Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Fra 2021 vil E-GMP være grunnlaget for en ny portefølje av batterielektriske biler, inkludert Hyundais helt nye IONIQ 5 som lanseres i starten av året, og KIA CV som kommer i 2021, samt en rekke andre modeller.
E-GMP danner grunnlaget for Hyundai Motor Groups, som eier blant annet KIA og Hyundai, planer om å introdusere totalt 23 batterielektriske modeller innen 2025. Dette inkluderer 11 dedikerte elbiler, og gruppen forventer å selge én million elektriske biler årlig innen samme år.
En elbil bygget på E-GMP vil ha en maksimal rekkevidde på over 500 kilometer (WLTP). I tillegg kan bilen lynlades til 80 prosent på bare 18 minutter, og man får 100 kilometer ekstra rekkevidde på under fem minutter med lynlading.
Ettersom E-GMP er designet utelukkende for elbiler, gir plattformen en rekke fordeler sammenliknet med gruppens eksisterende plattformer, som i stor grad har vært utviklet med tanke på biler med forbrenningsmotor. Fordelene inkluderer blant annet økt utviklingsfleksibilitet, svært solide kjøreytelser, økt rekkevidde, enda bedre sikkerhet, samt mye mer plass for både passasjerer og bagasje.
Årevis med forskning
– E-GMP er resultatet av årevis med forskning og utvikling, og samler alle våre aller mest avanserte teknologier. Vår elbilportefølje vil utvikles og styrkes av denne innovative nye plattformen, sier toppsjef for Hyundais ‘Vehicle Architecture Development Center’, Fayez Abdul Rahman.
På den nye plattformen vil elbiler kunne akselerere fra 0 til 100 km/t på under 3,5 sekunder, med en toppfart på 260 km/t.
Batteripakken er i sin helhet montert mellom for- og bakhjulene, og er det mest energitette batterisystemet Hyundai Motor Group noen gang har utviklet. Dette er delvis takket være systemets forsterkede kjøleytelser, som er resultatet av en ny separat kjøleblokk som gjør batteripakken mer kompakt. Energitettheten er økt med om lag 10 prosent sammenliknet med dagens elbilbatterier, og det gjør batteripakkene lettere, samtidig som de kan monteres lavere og dermed gir bedre kupéplass.
