Elbilforeningens vintertest 2021 finner sted lengst nord i landet for å feire at det omsider er mulig å krysse fylkene med elbil fra øst til vest.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Vintertest fra Kirkenes
11. januar startet Elbilforeningens vintertest i Kirkenes. Fem elbiler skal testes på skikkelig vinterføre på ferden til Tromsø. Det har aldri tidligere vært mulig.
Norsk elbilforening og lokalforeningen, Finnmark elbilforening, har gjennom mange år kjempet en kamp med mye påvirkningsarbeid for å sikre at hurtigladeinfrastrukturen i nord skal komme på plass.
– Da er ingenting mer naturlig enn at vi også gjennomfører den (u)offisielle åpningen av det nye ladenettverket som nå kommer, ved å legge vår årlige vintertest til denne regionen, sier Ståle Frydenlund, testleder i Norsk elbilforening.
Elbilandelen vokser kraftig i nord
Hurtigladernettverket som nå settes opp i samarbeid mellom Ishavskraft og diverse lokale kraftlag, har fått det velklingende navnet Ishavsveien. I skrivende stund har i alt 19 av 25 ladestasjoner åpnet i Troms og Finnmark.
Og elbilandelen vokser kraftig i nord. I 2015 var bare 3 prosent av nye biler i Finnmark elbiler. I 2019 økte andelen til 11 prosent. I 2020 var den på 23 prosent.
Og for hele Troms og Finnmark fylke var elbilandelen i nybilsalget i desember 2020 på hele 49,5 prosent.
– Det er helt fantastisk. Elbilsatsingen har endelig tatt av distriktsområder. Vi er på god veg mot målet om at elbiler skal være det naturlige valget for alle, sier Frydenlund, som tror at verdens nordligste vintertest vil inspirere flere.
Fra Citroën til Porsche
Dette er de fem bilene som blir med på tur:
- Citroën ë-C4
- Volkswagen ID.3
- Polestar 2
- BMW iX3
- Porsche Taycan 4S
– Avhengig av hvor enkel eller vanskelig turen blir, vil vi etter beste evne logge hvor mye energi de fem forskjellige bilene bruker under skiftende vær- og føreforhold, og om det er noen vesentlige forskjeller mellom dem, sier testlederen.
Utvalget spenner altså fra kompaktklassen til storbil, der den rimeligste har en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 350 kilometer.
– Denne regner vi ikke med å være i nærheten av under krevende forhold, men det bør likevel holde til å rekke fram til neste hurtiglader – til tross for at vi regner med å starte dagene med kalde batterier, sier Frydenlund.
Porsche Taycan 4S er med grunnlag av tekniske egenskaper – og at den som den eneste på markedet, faktisk viser batteritemperatur.
– Akkurat det kan vise seg svært nyttig under årets test, der temperaturene kan bli de laveste vi noensinne har notert under en vintertest, forklarer testlederen.
Slik blir testruta
Vintertesten skal dekke mest mulig av det som tidligere var Finnmark fylke, et område som i utstrekning i praksis er like stort som Danmark.
Starten gikk derfor fra Kirkenes, med en avstikker til den russiske grensen, før den fortsatte til Vardø. Derfra gikk turen videre til Tana, der testteamet deles i to.

Her starter verdens nordligste vintertest av elbiler i Kirkenes.Foto: Elbilforeningen
Én gruppe fortsetter tirsdag til Lakselv via Ifjord, mens den andre kjører via Karasjok. Fra Lakselv fortsetter ferden til Olderfjord, Honningsvåg og Nordkapp, før returen går via Alta til Tromsø.
Minst 1.400 kilometer
– Vi ser for oss at dette blir tidenes elbileventyr. Totalt vil vi tilbakelegge mellom 1.400 og 1.500 kilometer i løpet av 4-5 dager. Vi vil vise hva som er mulig når viljen er til stede – og at det i praksis ikke lenger er grenser for hva elbilen kan brukes til, sier Ståle Frydenlund.
