Proppet med ny og innovativ teknikk, vil BMW iX40 og BMW iX50 rulle på norske veier til høsten. Nå slippes flere detaljer om rekkevidde og priser – og norske forhandlere er klare for å ta imot bestilling.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.
De første detaljene rundt BMW iX ble gjort kjent i november i fjor. Nå pågår siste fase av testing før serieproduksjonen starter for fullt i sommer.
– Interessen for BMW iX er, naturlig nok, svært høy. Jeg tror vi overrasker mange når vi nå kan fortelle at modellen kommer i to versjoner – og at norske forhandlere allerede nå kan ta imot bestillinger, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
BMW iX redefinerer SUV-en
Med BMW iX går ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med teknologiske nyvinninger og en bærekraftig verdikjede. Etisk uthenting av råmaterialer, bruk av fornybar energi i produksjonen og utstrakt bruk av resirkulerte materialer, danner grunnlaget for at fotavtrykket som helt nye BMW iX etterlater seg, er kraftig redusert sammenlignet med tidligere generasjoner SUV-modeller
– BMW Group ble i 2020 rangert som verdens mest bærekraftige bilselskap. BMW iX viser en tydelig forpliktelse til bærekraftprinsippet og arven fra BMW i3, sier Tegneby videre.
Praktiserer full åpenhet om hele verdikjeden
Det tyske selskapet skal være helt transparente på hvor bilens ulike komponenter stammer fra. Eksempelvis kommer lithium-råstoffet til høyspenningsbatteriet i BMW iX fra gruver i Australia og Marokko.
En bærekraftig produksjon følges opp av en rekke innovasjoner for bilens daglige bruk. De elektriske motorene i BMW iX er selvutviklet av BMW og har en effektivitetsfaktor på 93 prosent. Sammen med smart adaptiv rekuperasjon, hvor data fra bilens navigasjonssystem og en rekke sensorer brukes selv om navigasjonssystemet ikke er bruk, og såkalt «freewheeling», gjør at begge de to BMW iX-modellene kan skilte med et effektivt energiforbruk.
BMW iX byr også på helt ny materialbruk i bilens front. Den tradisjonelle grillen er erstattet av et «intelligenspanel», som huser en rekke sensorer. Den helt spesielle overflatebehandlingen til dette panelet gjør at det ytterste laget er selvreparerende. Mindre rifter og sår på overflaten vil lege seg selv i løpet av et døgn i romtemperatur eller på kun 5 minutter med varmluftbehandling.
Dobbel dose elektrisk kjøreglede med BMW iX
BMW iX får bakkeklaring på rundt 195 mm, er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21″ eller 22″). Med en akselavstand på 3000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men med bedre plass til ben, hode og skuldre. Bagasjeromsvolumet blir over 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler.
Innstegsmodellen i BMW iX-familien blir BMW iX xDrive40. Med en rekkevidde på over 400 kilometer vil det dekke det daglige rekkeviddebehovet for de fleste.
BMW iX xDrive50 får både mer effekt og lengre rekkevidde, med sine mer enn 500 hk og over 600 km rekkevidde. Begge modellene har en motor på hver aksel og firehjulsdrift som standard. BMW iX xDrive 50 har også adaptiv luftfjæring som standard. Maksimal tilhengerkapasitet estimeres til 2 500 kg og det er mulig å montere takboks.
De endelige spesifikasjonene og alle dimensjoner blir gjort kjent senere. Foreløpige tekniske data er som følger:
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Rekkevidde (WLTP): | Over 400 km | Over 600 km |
Batterikapasitet, brutto: | Over 70 kWh | Over 100 kWh |
Energiforbruk: | Under 20 kWh/100 km | Under 21 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet: | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maksimal ladekapasitet, 10 – 80 % | Under 40 minutter | Under 40 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet | 90 km rekkevidde på 10 minutter | 120 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 % | Under 8 timer | Under 11 timer |
Samlet motoreffekt: | Over 300 hk | Over 500 hk |
Akselerasjon 0-100 km/t: | Rundt 6 sekunder | Under 5 sekunder |
Toppfart: | 200 km/t | 200 km/t |
– I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner vi for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW iX. Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det nå mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.
– Med god erfaring fra salg av både BMW i3 og BMW iX3, har vi også satt sammen en så godt som ferdig utstyrt variant, «Fully Charged Edition». Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder, sier Tegneby videre.
Priser
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Startpris: | Kr. 659.000 | Kr. 799.000 |
«Fully Charged edition» | Kr. 795.000 | Kr. 935.000 |
«Fully Charged Edition» inneholder blant annet følgende utstyr: Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-soners klimaanlegg, Heat Comfort Package, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight, Sky Lounge panoramasoltak, antrasittfarget taktrekk, Clear & Bold interiørdetaljer, solbeskyttende ruter, 21″ felger, Shadow Line, elektrisk utfellbart tilhengerfeste og metallic lakk.
Ny generasjon BMW iDrive for BMW iX
BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper. BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at modellen kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.
Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive får sin premiere i BMW iX. Sammen med «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3″ informasjonsskjerm og en 14,9″ kontrollskjerm, filtrerer den nye generasjonen BMW iDrive informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte. Dette vil merkes gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk og oppdatering.
– BMW iX byr på klassiske BMW-egenskaper, samtidig som den åpner døren for en ny æra for BMW. Vi lover mye, ren elektrisk kjøreglede i årene som kommer, avslutter Tegneby,
