Volkswagen ID.4 overbeviste i den anerkjente sikkerhetstesten Euro NCAP. Den første elektriske SUV-en fra Volkswagen fikk toppresultat med fem stjerner.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Vurderingen av beskyttelsen av voksne baserer seg blant annet på front- og sidekollisjon, og whiplashtest. Basert både på krasjtestresultatene og vurderingen av muligheten til raskt å kunne redde passasjerene, oppnådde ID.4 93 % av de tilgjengelige poengene for beskyttelsen fører og voksne passasjerer.
Se testen
Nye ID.4 har for eksempel en senterairbag mellom forsetene, som reduserer – eller i beste fall unngår – kontakten mellom fører og passasjer ved en sidekollisjon.
God beskyttelse av barn
Resultatet for beskyttelse av barn var 89 %. Disse vurderingene baserer seg på tre viktige aspekt: I tillegg til å vurdere beskyttelsen som blir gitt av barnesikringssystemene ved front- og sidekollisjon, vurderes også hvor enkelt det er å montere barneseter i ulike størrelser, samt utstyret bilen har for transport av barn.
Euro NCAP vurderer også de assistentsystemene som er standardutstyr i biler. ID.4 har et system som hjelper føreren med å holde bilen i eget kjørefelt, «Lane Assist», og nødbremssystemet «Front Assist» som standard. Her vurderes i hvor stor grad systemene evner å unngå sammenstøt både med andre biler, men også med syklister og fotgjengere.
Med en score på 85 % av tilgjengelige poeng i kategorien for assistentsystemer, viser den elektriske SUV-en fra Volkswagen utmerkede resultater også her. Vurderingen av beskyttelsen for fotgjengere og syklister var 76 %.
Utveklser informasjon om farer
I Tyskland er «Car2X»-teknologi også noe alle ID.4-modeller har aktivert. Det gjør det mulig for kjøretøyene å utveksle informasjon om lokale farer, både med andre kjøretøy og med trafikal infrastruktur. Allerede i mars 2020 ble denne innovative teknologien tildelt anerkjennelsen «Advanced Award» av Euro NCAP.
