Visjon ble til virkelighet da konseptbilen BMW iNEXT ble avduket som den helelektriske SUV-en BMW iX i november i fjor. I mars åpnet norske BMW-forhandlere for bestilling og nå slippes de endelige detaljene.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.
– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX. Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Rekkevidden til BMW iX
Med en WLTP-rekkevidde på opptil 630 kilometer, setter BMW iX xDrive50 en ny standard i sin klasse. I hverdagen vil også den elektriske rekkevidden til BMW iX xDrive40 på 425 kilometer (WLTP) gi mer enn nok mobilitet. Begge modellene har to motorer og xDrive intelligent firehjulsdrift som standard.
Andre tekniske data er nå som følger:
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Pris: | Fra kr. 659 000 | Fra kr. 799 000 |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 425 km | Opptil 630 km |
Batterikapasitet, brutto | 76,6 kWh | 111,5 kWh |
Batterikapasitet, netto | 71 kWh | 105,2 kWh |
Energiforbruk | 19,4–22,5 kWh/100 km | 19,8–23,0 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge) | 35 minutter | 31 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge) | 95 km rekkevidde på 10 minutter | 150 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8 timer | Mindre enn 11 timer |
Samlet motoreffekt | 326 hk | 523 hk |
Samlet dreiemoment: | 630 Nm | 765 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 6,1 sekunder | 4,6 sekunder |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
Vekt: | 2365 kg | 2510 kg |
BMW iX måler 4 953 mm i lengden, 1 969 mm i bredden og 1 695 mm i høyden. Dermed er den omtrent like lang (+31 mm) og bred (-37 mm) som en BMW X5 og like høy som en BMW X6. Med en akselavstand på 3 000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men med bedre plass til ben (+11 mm foran og + 37 mm bak), hode (+21mm/33 mm foran og + 22mm/44 mm bak, uten og med glasstak) og skuldre.

Bagasjeromsvolumet er 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler under det flate gulvet. Utformingen av bagasjerommet er romslig med rette vegger opp til vindushøye, også i bakluken. Legges bakseteryggene ned (40:20:40), øker volumet til 1 750 liter. Maksimal tilhengerkapasitet er 2 500 kg og det er mulig å montere takboks. Med bakkeklaring på rundt 195 mm bevares også SUV-egenskapene under mer krevende forhold.
50 celler og fem moduler
Høyspenningsbatteriet i BMW xDrive40 består av to batteripakker som hver inneholder 10 moduler med 18 prismatiske celler hver. I BMW iX xDrive50 har de to batteripakkene henholdsvis seks moduler med 50 celler og fem moduler med 40 celler hver. Høyspenningsbatteriene har en bruttokapasitet på henholdsvis 76,6 kWh og 111,5 kWh.
Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert. BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede. Kobolt og lithium brukt i høyspenningsbatteriet i BMW iX kommer eksempelvis fra gruver i Australia og Marokko.

Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon. Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW iX på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.
BMW iX redefinerer SUV-en
Med BMW iX går ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med en bærekraftig verdikjede og teknologiske nyvinninger. BMW iX er utstyrt med den mest omfattende sammensetningen av førerassistentsystemer som noensinne er sett på en BMW, sammen med et vell av innovasjoner.
BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.BMW iX er derfor klar for å kunne ta i bruk «Level 3» med autonome kjøreegenskaper i løpet av tiden fremover.
Teknologisk flaggskip
Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet «BMW iDrive» har også sin premiere i BMW iX. Sammen med «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3″ informasjonsskjerm og en 14,9″ kontrollskjerm, filtreres informasjonen på en førerorientert og brukervennlig måte. Eksempelvis er navigasjonssystemet skybasert, for sømløs og smidig bruk og oppdateringer.
Selv om BMW iX nå er det teknologiske flaggskipet til BMW, betyr ikke det at man har gitt slipp på den karakteristiske kjøregleden man typisk forbinder med BMW. Karosseristrukturen, designprinsippet og chassisinnstillingen til BMW iX er innrettet for å blande kjørekomfort med sporty håndtering. Utstrakt bruk av aluminium, karbon og karbonforsterket plast (CFRP) resulterer i en materialblanding som øker bilens stivhet, samtidig som vekten minimeres.
Lanseres i november
– I disse dager har vi to biler på et eksklusivt besøk hos utvalgte forhandlere. Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra de kundene som har fått se og kjenne litt på bilene, så er vi trygge på at BMW iX innfrir de høye forventningene vi har skapt, sier Tegneby.
De første BMW iX-ene ruller inn på norsk jord til høsten og den offisielle lanseringen er i november. På et senere tidspunkt får BMW iX-familen enda et medlem, BMW iX M60. Bygget på spisskompetansen til BMW M GhbH vil denne modellen by på over 600 hk og dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig.
– BMW iX er en bil som byr på mye nytt og utfordrer mye av det etablerte. Det gjorde også BMW i3 da den ble lansert, så vi er ikke redde for å gå nye veier, avslutter Tegneby.
