Helt siden Volkswagen viste frem konseptutgaven av den fullelektriske flerbruksbilen ID. Buzz i 2017, har det vært spekulert mye i hvordan den endelige utgaven ville bli og når den ville komme for salg i Norge.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Har stor tro på ID. Buzz
ID. Buzz er en relansering av folkevognbussen som var svært populære i flere tiår og etter hvert ble et ikon.
Volkswagen har så stor tro på det norske markedet at bilprodusenten sendte to modeller til Oslo på selve verdenspremieren.
Det gleder direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy Håkon Wirak.
– Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass. Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr.

Har testet ID.Buzz i Norge
Ved to anledninger har eksperter fra fabrikken i Tyskland vært på Norges-besøk for å teste bilen på ulike kjøreforhold, i ulike deler av landet. De har testet den i byområder, og på landeveier for å finjustere bilens egenskaper til å passe for norske forhold.
Volkswagen har de siste årene satset stort på et fullelektrisk bilsegment med sine klimanøytrale ID.-modeller.
ID. Buzz of ID. Buzz Cargo
ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir familiemedlem nr. 6 og 7 i den svært så populære ID.-serien.
– ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet. Ved å bruke Volkswagens MEB-plattform får vi en bil som er bygget som elbil fra bunnen av med de fordelene dette gir, sier Wirak.
– Personbilutgaven av ID. Buzz kommer i første omgang med 5 seter. Senere vil den komme med 6 seter. Det vil også komme en lenger modell med 6 og 7 seter. ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, et lasterom på nesten 4 m3, og bakhjulstrekk.
Den norske importøren åpner salget av de to første ID. Buzz-modellene i mai, og de første bilene er ventet å rulle ut på norske veier senere i år.
ID. Buzz skal produseres ved Volkswagens fabrikk i Hannover
ID. Buzz lades med opptil 170 kW effekt
Begge utgavene av ID. Buzz blir lansert i høst med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). På lynladestasjoner (DC) kan begge modellene av ID. Buzz lade med inntil 170 kW effekt. Det gjør det mulig å lade batteriet fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
