Volvo Cars viser fram nye Volvo EX30. Det blir selskapets minste SUV noensinne.

Volvo EX30 blir på flere måter en rekordbil for Volvo. I tillegg til å være selskapets minste SUV noensinne, er det også bilen med lavest karbonavtrykk og raskest akselerasjon.

Tre modeller av Volvo EX30

EX30 kan bestilles i tre ulike modellvarianter; bakhjulsdrevne Single Motor og Single Motor Extended Range, samt firehjulsdrevne Twin Motor Performance. Single Motor-variantene har en samlet ytelse på 200 kW/343 Nm/272 hestekrefter og gjør 0-100 på henholdsvis 5,7 (Single Motor) og 5,3 (Single Motor Extended Range) sekunder. Kraftpakken Twin Motor Performance har en ytelse på 315 kW/543 Nm/428 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 3,6 sekunder, og er dermed historiens raskest akselererende Volvo.

Startpris på 321.900 kroner

Volvo EX30 har en startpris på 321.900 kroner (ink. frakt og levering), der service og vedlikehold er inkludert i prisen. Startprisen for bilabonnement med 36 måneders bindingstid er 6.290,- pr mnd. og 7.290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid. I bilabonnementene inkluderer Volvo vinterhjul, service og vedlikehold, full kaskoforsikring, veihjelp, bytte av vindusviskere (én gang i året) og øvrige slitasjedeler i den faste månedsprisen. 

Prisene er basert på de avgiftsregler som gjelder for elbiler per juni 2023. De første bilene estimeres å ankomme Norge i første kvartal 2024.

Volvo EX30
Volvo EX30

Volvos minste SUV  

– EX30 er vår minste SUV noensinne, men slår samtidig Volvo-rekorder i både karbonavtrykk og ytelser. I tillegg har den skikkelige SUV-egenskaper, med god lagringsplass, høy bakkeklaring, lang rekkevidde og flere av våre mest avanserte sikkerhetssystemer, sier Trosby.

Volvo EX30 er 423 cm lang, 155 cm høy og 183 cm bred (uten speil). Akselavstanden er på 265 cm, og selv om SUV-en er Volvos minste, har den et romslig bagasjerom med lagringsplass på hele 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet. Frunken er på 7 liter.

Se administrerende direktør Jim Rowans avuking av EX30 her: https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Rekkevidde og ladehastighet

Single Motor-varianten har et batteri på 51kWh (netto 49kWh), som gir en foreløpig estimert rekkevidde på inntil 344 km. Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance har et batteri på 69 kWh (netto 64,5kWh), med estimert rekkevidde på inntil henholdsvis 480 og 460 km. Bilene er klargjort for DC-lading opptil 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på rundt 26 minutter.

Foreløpig estimert forbruk er 16,7 kWh/100km for Single Motor, 15,7 kWh/100km for Single Motor Extended Range og 16,3 kWh/100km Twin Motor Performance.

Tre utstyrsnivåer for EX30

Bilen kommer i tre ulike utstyrsnivåer; Core, Plus og Ultra, der standardutstyret i Core inkluderer LED hovedlys, parkeringssensorer bak, infotainmentsystem fra Google, samt flere av Volvos nye sikkerhetssystemer, blant annet et nytt førervarslingssystem som følger med på sjåføren og varsler hvis hen er trøtt eller uoppmerksom.

På utstyrsnivået Plus får man i tillegg et avansert lydsystem fra Harman Kardon, en ny generasjon Pilot Assist, og elektrisk bakluke. Ultra gir i tillegg blant annet 360-graders kamera, 22 kW ombordlader, en ny generasjon Park Pilot Assist, panoramatak og 19” felger som standard. Hengerfeste kommer som tilbehør. Bilen kommer i fem ulike farger: Vapour Grey (standard), Onyx Black, Cloud Blue, Crystal White, samt en ny lekker gulfarge kalt Moss Yellow.

Kommer som Cross Country

I løpet av 2024 vil det også være mulig å bestille Volvo EX30 i en Cross Country-variant. Produksjonen av denne varianten, som bygger på Volvos lange Cross Country-tradisjon med barskere versjoner for mer eventyrlystne bilister, er forventet å starte mot slutten av neste år.

Cross Country-versjonen vil komme med en rekke skreddersydde detaljer, som høyere bakkeklaring, 19 tommers sorte hjul eller 18 tommers hjul med spesiallagde dekk. Bilen vil også få utvendige sølvfargede og svarte designdetaljer gjenkjennelig fra tidligere Cross Country-modeller, samt et lite svensk flagg på siden av panseret.

Nye sikkerhetsløsninger

I god Volvo-tradisjon kommer Volvo EX30 med flere nyutviklede og toppmoderne sikkerhetssystemer. Bilen er spesielt tilpasset bytrafikk, med systemer laget for å hjelpe sjåføren i et uoversiktlig og hektisk trafikkbilde. Blant annet er bilen utstyrt med et døråpningsvarsel som varsler deg når du skal åpne døren foran en forbipasserende syklist eller annen trafikant.

Bilen kommer også med et nytt avansert førervarslingssystem som standard, som passer på deg når du ikke er på ditt beste. Systemet består av detektorer i rattet, samt en spesiell algoritme-drevet sensor plassert bak rattet som registrerer øye- og ansiktsbevegelser rundt 13 ganger i sekundet. På denne måten vil bilen forsøke å forstå om du er distrahert, trøtt eller på annen måte uoppmerksom, selv om du kanskje ikke er klar over det selv.

Bilen har også flere nye løsninger for å beskytte sjåfør og passasjer ved en kollisjon, blant annet styrking av sikkerhetsburet, A-, B- og C-stolpene, taket, samt en ny sidekollisjonspute på innsiden av førersetet, designet for å redusere hode- og brystskader ved en kollisjon fra siden.

Smart interiørdesign for Volvo EX30

EX30 har én 12,3 tommers senterskjerm. Bilen er også utstyrt med en  en lydplanke som dekker hele bredden av dashbordet, den første av sitt slag i en bil.

Lydplanken er inspirert av hjemmelyd-design. Den samler flere høyttalere i én planke og fyller hele kupeen med førsteklasses lyd.

– Ved å gruppere høyttalerne i én komponent, reduseres mengden ledninger og materiale i bilen. Lydplanken er et godt eksempel på smart og bærekraftig design, som er gjennomgående i EX30s interiør, sier Trosby.  

I EX30 er flere funksjoner blitt mer tilgjengelige for sjåføren. Blant annet er vindusbryterne plassert på midtkonsollen, og hanskerommet flyttet til under midtskjermen, slik at begge deler er enkelt tilgjengelig for både sjåfør og passasjer.

Her er noen av nøkkeltallene for Volvo EX30 (alle data er foreløpige): 

  • Dimensjoner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uten speil) x 155 cm
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Bakkeklaring: 165 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulstrekk
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0–100 km/t:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgjengelig)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
    •  
    • kWh/100km
    •  Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rekkevidde**:
    • Single Motor: Inntil 344 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Single Motor Extended Range: Inntil 480 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Twin Motor Performance: Inntil 460 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min,
  • Bagasjerom: 318 liter bak andre seterad, inkludert 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
  • Levering: De første bilene estimere å ankomme Norge i første kvartal 2024.
  • Priser*:
    • EX30 Single Motor: Startpris på kr. 321.900,- ved kjøp og 6290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på 366.900,- ved kjøp og 6.690,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7.690,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Twin Motor Performance: Startpris på 421.900,- ved kjøp og 7.290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 8.290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.